onsdag 20 februari 2013

Ser framemot lördagen

På lördag är det jag & maken, Golden Hits i Sthlm, 3-rätters, bubbel, vin och hotellvistelse. Och hotellrummet har BADKAR! Bara det liksom! Wiiieee!
Längtar nästan ihjäl mig! :D
Nate får vara hos mommo & moffa lördag till söndag. Mysigt! :)
Vi firar 8 år tillsammans med buller o bång. Typ. ;)
Får väl se hur mkt "kalas" det blir.... Kanske kollar vi bara på showen o äter middag för att sen traska till hotellet o somna. Haha. Småbarnsförälder som man är nu så är man rätt trött på helgerna(o alla andra kvällar oxå för den delen). Ah vi får väl se hur det blir. Hur som så blir det nog toppen. Så skönt att umgås med maken på tu man hand.
Och tänk att få äta frukost i lugn och ro!! Jag ska sitta lääääänge!

Idag efter jobbet ska jag försöka ta mig tid till att köpa ingredienserna till syster födelsedagsgotta som hon önskade sig. :) Tänkte göra det igår men jag var så kissnödig(vilket fulsött ord) igår när jag steg av bussen hemma att jag var tvungen att springa hem. ;)
Men idag så....sen kan jag nog laga det imorrn om jag inte orkar ikväll. Hon önskade sig "Four layer nougat bars" som jag gjorde i julas. Smakar typ som snickers fast ändå lite(MKT!) godare. Hittade receptet på callmecupcake.se Så otroligt FIN blogg och smaskiga recept! :)

Här är receptet som ni bara MÅSTE prova:

Four layer nougat bars
Makes one 20x20 cm pan

Chocolate layer 1
150 g milk chocolate
50 g dark chocolate
1/4 cup/ 0,6 dl peanut butter

Butter your pan and cover with parchment paper (optional of course but easier to get it out of pan). Melt ingredients in a double boiler or in a saucepan, then pour into the prepared pan and spread with a spatula until even. Let cool completely in fridge. Prepare nougat layer.

Nougat layer
50 g butter
1 cup / 2,4 dl granulated sugar
1/4 cup / 0,6 dl evaporated milk (not sweetened!)
1 1/2 cups (or 1 jar / 213 g) marshmallow fluff
1/4 cup / 0,6 dl peanut butter
200 g salted peanuts, chopped

Melt butter in a saucepan, then add sugar and evaporated milk. Let simmer for about 5 minutes stirring occasionally. Add marshmallow fluff and peanut butter and stir until smooth. Take saucepan off heat and fold in peanuts. Let cool just slightly. Pour over chocolate layer, smoothing with a spatula. Put in fridge to harden.

Caramel layer
1/4 cup / 0,6 dl whipping cream
~280 g soft caramels/toffee (I used two bags of Werther's original Cream Toffees)

Heat cream in a sauce pan over low heat. Add a few toffees at a time and stir occasionally until smooth. This can take a while. Pour caramel on top of nougat layer and put back in fridge.

Chocolate layer 2
150 g milk chocolate, chopped
50 g dark chocolate, chopped
1/4 cup / 0,6 dl peanut butter

Melt ingredients together in a saucepan then pour over caramel layer. Smooth off with a spatula. Put in fridge to harden completely. Refrigerate for a couple of hours at least then cut in squares (or whichever shape and size you prefer!). Store in fridge.

Nu en kopp kaffe för att stilla det plötsliga sötsuget! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar