torsdag 21 februari 2013

Torsdag

Yay! Torsdag och imorrn e det fredag! Snaaaart lördag! :)

Idag tänker jag sluta så tidigt jag kan för ska hem och laga födelsedagspresent till syster. :)
Jag handlade ingredienserna igår och herregud vad man får springa runt på vår stora ICA nu när de håller på/har byggt om. Sakerna är ju inte där de brukar vara. :p
Sen fick jag och F för oss att vi ville ha fläskfilepanna al a Grekland till middag. Visst, det är supergott och enkelt men det tar lite tid och när jag var hemma efter klockan 19 först så blev det middag kl 21. Haha.
Trycka middag och sen bums i säng.
Men idag är ju maten färdig eftersom det blev så otroligt mkt mat av pannan så jag kan bara åka hem, laga godiset och sen vänta på att Nate och F ska komma hem så kan vi äta middag. Skönt.

Här är receptet på pannan som jag hittat på matklubben.se
Vi marinerade inte köttet alls och det funkar det med. Blir väl inte lika god smak men det funkar absolut. Yum yum!

Mycket god och lättlagad festrätt. Köttet marineras under natten. Du lägger allt i en långpanna och skjuts in i ugnen.
Kan det bli lättare....


Fläskfilepanna á la Grekland

Ingredienser
Fläskfilé ca 1 kg
1,8 kg fast potatis
1 röd paprika
1 gul paprika
1 rödlök
Tomater
Fetaost

Marinad:
1-1½ dl olivolja
3-4 pressade vitlöksklyftor
1-1 ½ tsk sambal oelek
2 msk soja

Kall sås:
4 dl turkisk yoghurt
4 msk majonnäs
2 pressade vitlöksklyftor
2 tsk italiensk salladskrydda
½ pressad lime

Gör så här:
Skär fläskfilén i mindre bitar och lägg i marinaden över natten.

Smörj en långpanna. Klyfta potatisen (ska täcka botten) Salta,
Ställ in i ugn 220 grader i ca 10 min.

Strö över fläskfilén och marinaden + paprikorna i strimlor och löken i klyftor.
Överst lägger du skivade tomater och fetaost i kuber.
In i ugnen igen ca 35 - 40 min.

Servera med den kalla såsen och en sallad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar